آخرین خبرها
خانه / دانلود رایگان / کتاب آموزش بازاریابی جلد ۱؛نویسنده مهدی علیپور

کتاب آموزش بازاریابی جلد ۱؛نویسنده مهدی علیپور

چرا بازاریابی؟

بی شک شغل انسان تاثیر به سزایی در رفتار,جایگاه اجتماعی,خلق و خو,ارتباط با خانواده و … دارد.

آیا به رفتار دکتر و یک مهندس ساختمان و یک ناظر ساختمان دقت کرده اید.به نوع لباس,تن صدا,طرز راه رفتن…را با هم مقایسه کرده اید؟

آن مهندس چون با کارگر و اجسام ضمخت سر کار دارد از تن صدای کلفت تر و لباس خشن و دست های زبرتری برخوردار است.

اما آن دکتر از صدای لطیف تر و لباس شیک تر و…برخوردار است.این همان تاثیر شغلی است.

که انشالله در بحث زبان بدن مفصل تر صحبت خواهیم کرد.

در کتاب روانشناسی فروش نوشته دکتر بریان تریسی پیشگفتاری از آقای دکتر عیسی جلالی نوشته شده که عینا آن را در این جا بیان می کنم.و به جای روانشناسی فروش بازاریابی را به کار می برم. تا ببینید شغل بازاریابی چقدر گسترده و کاربردی است.

،،شاید برای بعضی عنوان معجزه های بازاریابی مبالغه آمیز به نظر آید.مشاهدات,پژوهشها و تجربیات نشان می دهد که این ترکیب نه نتها مبالغه

آمیز نیست بلکه به دشواری می توان کلماتی را پیدا کرد که اهمیت آن را بیان کند.چرا؟

از آنجا که در پس هر فروش انسان یا انسانهایی قرار دارند.بنابراین شناخت روانی انسان که موضوع روانشناسی است.موجب می شود فروشندگان با ایجاد انگیزه بتوانند به فروش های مطلوب و ایده آل برسند.

به قول عنوان کتاب نخست انسان و سپس کالا,فروشندگان موفق نخست به انسان و سپس فروش پرداخته اند.

موضوع دیگر تولید کالا و خدمات بدون فروش مرگ تولید و کالا و خدمات است.اما نکته دیگر مهجور بودن و گاهی بد نام بودن رشته فروش,کسب و کار و فروشنده است.که در ذهن برخی موجود است.

شب روز به ندرت اتفاق می افتد که ما در حال خرید و فروش نباشیم.ما همه فروشنده هستیم.

بعضی کالا,بعضی خدمات,و بعضی فکر می فروشند.در واقع همه ما به یک نوع فروشنده هستیم.و حتی در مفاهیم معنوی ,فرهنگی و خانوادگی هم افعال فروش می آیند.

برای مثال سرپرست خانواده که شکوه دارد اعضای خانواده حرفش را نمی خرند.چه بکنم که حرف ما را بخرند؟

بعضی می گویند مدتی است نصیحت,پند و اندرز خریدار ندارد و گوش ها پر شده اند.گذشته از بخش اقتصادی و مالی بحث هنوز می توان یکی از عوامل مشکلات بعضی از جوانان بی کاری,بزهکاری,اعتیاد و افسردگی را در اینکه به مهارت فروش آگاه نیستند, دانست.و می بایست از مهد کودک,دبستان,راهنمایی,دبیرستان و دانشکده فروشنده خوب بودن را به آنها آموخت.

اتفاقا بین خود جوانان گفته می شود.که مثلا خسرو خیلی زرنگ است.شم مالی دارد و بلد است که چگونه وقت و خدمات خود را به نحوه مطلوبی بفروشد.

چه بسا نوابغ و هنرمندان که فروشندگان خوبی نبودند و با فقر مواجه شدند و زندگی بدی را در پایان عمر خود داشتند.چه بسا متوسط ها و زیر متوسط ها که چون فروشنده خوبی بودند.از نظر مالی آخر و عاقبت بخیر شدند.

جوانی را می شناسم که بعد از گذرندان یک دوره شش ماهه کامپیوتر درآمد میلیونی در ماه پیدا کرد.

و همین طور دکتر کامپیوتری را می شناسم که در فقر به سر می برد.به دلیل اینکه آن جوان مهارت های فروش را می دانست و این دکتر کامپیوتر نمی دانست.,,,,

در کشور چند دهه است که بحث اشتغال زایی مطرح است. و دولت ها هزینه های زیادی برای آن پرداخته اند.از وام های خود اشتغالی گرفته تا پول های میلیاردی از بانکها برای ایجاد اشتغال,شرکت های دولتی را خصوصی کردیم به امید جذب سرمایه گذاری برای بالا بردن اشتغال.

یادم می آید رئیس دانشگاه آزاد گفته بود ما هم در اشتغال زدایی سهم بسزایی داشته ایم.چرا که جوان بعد از دیپلم باید سر کار می رفت اما با دانشگاه آزاد این امر را به تاخیر انداختیم.

و بعد آمدیم کسب و کار های کوچک را مطرح کرده و پول های میلیاردی خرج کردیم و سپس کسب و کار های خانگی را مطرح و باز هم پول به هدر دادیم و مواردی از این دست فراوان است.

به راستی حلقه مفقوده در چیست؟

فرق بین کشور ما و چین در چیست؟فرق ما با ژاپن در چیست؟آیا واقعا مردمان کشور مالزی و آذربایجان از ما بهتراند که باید رشد اقتصادی بالایی را تجربه کنند؟

ما به یوم انقلاب دست اروپایی ها را از کشور خود کوتاه کردیم؟چرا در اقتصاد نتوانستیم؟مگر نه این است که همیشه می گوییم ما ایرانیها از هوش سرشاری برخورداریم؟پس کجاست؟

در عرصه فرهنگ و دین نقاط قوتی داریم که منحصرا در خدمت ماست.چرا نمی توانیم آنجوری که بایسته و شایسته کشور عزیزمان و دانشمندان ماست آن را به جهان عرضه کنیم؟

چرا؟حلقه مفقوده کجاست؟به همه چیز فکر کرده ایم به جز فروش.

اگر قبل از تولید به فروش فکرمی کردیم و برای وام های که بی پروا پرداخت می کردیم که به جای تولید در جایی دیگر مصرف شد.امروز دیگر نگران تحریم ها نبودیم.

نه به فروش فکر کردیم نه فروشنده تربیت کردیم.دانشگاهها تا دلتان بخواهد مدرک لیسانس مدیریت بازرگانی و صنعتی توزیع کرد که نود درصد راننده تاکسی شدند.

من باب مثال طرح کسب و کار خانگی چرا در ایران شکست خورد است.و در سنگاپور و تایلند بخشی از تولید ناخالص آن کشور را تامین می کند.

چون دولت آن کشور تولید خانوارها را می خرد و خودش فروش آنها را به عهده می گیرد.یا شرکت هایی هستند که از طرف دولت حمایت شده تولید آنها را می خرند و به ما می فروشند.

اگر ما هم در دانشگاههای خود  بازاریاب تربیت می کرد ما هم سری در این سر ها داشته و داریم.

باید محصول خود را در کشور های دیگر بفروشیم و این نیاز به تربیت فروشنده است.

یک فروشنده تربیت شده و آموزش دیده می تواند از جزئی ترین اجناس گرفته تا ابزار آلات صنعتی و پزشکی و خدمات ماهواره ای را بفروشد.

اما کسی که پزشکی خوانده نمی تواند یا بعید به نظر می رسد بتواند حتی یک سرنگ بفروشد.

من به شما قول می دهم چنانچه شما بتوانید تکنیک های فروشندگی و بازاریابی را در خود پرورش دهید.هرگز هرگز بی پول و بیکار نخواهید بود.

 

دوستای عزیزم

کتابی که پیش رو دارید حاصل بیست سال تلاش مداوم من در زمینه بازاریابی و فروش است.

ما در این کتاب سعی کردیم علم و تجربه را با هم در آمیزیم.و یک روشی را پایه گذاری کنیم تا در عین سادگی مطلب قابل عمل و اجرا نیز باشد.

چون علم با عمل هم بر شود      نقش بند عالم دگر شود

بنابراین تا آنجا که توانستیم از بکار بردن کلمات قاصر و تخصصی به شدت خوداری کردیم و به نوعی آن را به زبان محاوره ای نزدیک کرده ایم تا برای شما قابل درک و پیاده سازی آن با توجه به خواسته شما قابل اجراء باشد.

بازاریابی در حقیقت به دو روی سکه می ماند یک طرف آن علم درونی است و یک طرف آن علم بیرونی است.

و این دو لازم و ملزوم همدیگر هستند و با هم بودن آنها دارای ارزش و اعتبار است.

پس هرگز به این فکر نکنید که می توانید فقط با فروش به اهداف خود برسید.ابتدا باید از درون خود را تقویت کنید بعد به بیرون بپردازید.

از کوزه برون تراود هر چه در اوست

بنابراین ما بازاریابی را به سه مرحله تقسیم کرده ایم.

۱-مرحله اول؛

مرحله قبل از بازاریابی است که به مانند روی یک طرف سکه است و شامل موارد زیر است؛

الف-راه و رفتار حرفه ای در تجارت

ب-آموزش زبان بدن

ج-اعتماد به نفس

د-آموزش فن بیان

۲-مرحله دوم؛

که در این مرحله و مرحله سوم روی دیگر سکه قلم داد می شود که شامل موارد زیر است.

الف-روش های جذب مشتری و بازاریابی

ب-ارائه محصول

ج-قطعی کردن فروش

۳-مرحله سوم؛که شامل موارد ذیل است

الف-فروش مجدد

ب-راههای افزایش سطح فروش

البته این کتاب جلد اول و دوره آموزش مقدماتی آموزش بازاریابی است و بیشتر برای علاقه مندانی طراحی و نوشته شده که قصد دارند تازه وارد این جرگه شوند و از این علم کلا بی اطلاع هستند.

چه بسیار افرادی در این مدت به هوای اینکه این کار بسیار ساده است می توانند وارد این کار شوند،ورود کرده و بسیاری از آنان به دلیل اینکه اطلاعی از فروش نداشته اند در گرداب های بسیار سختی افتاده اند.

یا پس از کار کردن و وقت گذاشتن و انرژی تلف کردن تازه متوجه عمق کار شده و مایوسانه از کار کناره می گیرند.

در ثانی با توجه به ورود کسب و کارهای جدید و تشویق دولت برای ایجاد خود اشتغالی و کسب و کارهای کوچک و خانگی و تغییر روش های سنتی فروش گذراندن یک دوره کوتاه آموزش مقدماتی بازاریابی و فروش برای همه افراد جامعه ضروری و لازم است.

به همین دلیل ما در این کتاب از شاخ و برگ دادن به موضوعات بطور جد خوداری کردیم تا شما بتوانید به سرعت و در کوتاه ترین زمان پی به اصل موضوع ببرید.

و با تکرار مطالب چه از لحاظ صوتی و چه از لحاظ نوشتاری بتوانید راه خود را پیدا کنید. و از فروش خود لذت ببرید.

و تکرار مادر مهارت هاست.

و به هیچ عنوان با یک بار خواندن نخواهید توانست بازاریاب باشید .این کتاب در عین سادگی بسیار پیچیده و اجرای تمرینات آن سخت و دشوار است.

در صورتی خواهید توانست بر این بزرگ فائق آئید که مکرر تکرار کنید و تمرینات آن ر ا ساده نگیرید.

تمام سر فصل های این کتاب مثنوی و هفتاد من کاغذ است که در مورد هر کدام هزاران کتاب و کلاس ها و همایش ها برگزار می شود.و هیچ پایانی برای آن نیست.

که انشالله در جلد بعدی بطور مفصل به موضوعات خواهیم پرداخت.در طول کتاب تمرین های تصویر سازی ذهنی مطرح شده که انجام این تمرین ات برای شما حیاتی است و نباید آن را سبک شمرده و از انجام آن اغماض کنید.

بخصوص تصویر سازی در بازاریابی.البته من دو فابل صوتی به نام تعلل و اعتماد به نفس را ضمیمه فایل صوتی این کتاب نموده ام که باید مداوم و پیوسته گوش فرا دهید.

و مابقی تمرینات را باید خودتان انجام دهید تا تبحر کافی پیدا کنید.

و از آنجایی که نوشتن این کتاب دو سال به طول انجامید و حداقل پنج تا شش بار باز نویسی شده و وقت و زمان زیادی جهت تحقیق و مطالعه صرف شد.

فقط فردی که بهای آن را پرداخت است می تواند از آن استفاده کند و کپی از آن غیر مجاز و حرام می باشد و نویسنده کتاب هیچگونه رضایتی از آن ندارد.شما می توانید حهت تهیه کتاب به وبسایت ما در سایت آموزش بازاریابی و موفقیت http://www.educationmarketing.ir

و تلگرام در https://t.me/amozeshebazariabi

وبه شماره زیر پیام کوتاه ارسال نمائید. ۰۹۱۱۹۲۳۸۰۳۶

باسپاس فراوان مهدی علیپور مدرس بازاریابی و فروش

درباه ما مدیر سایت

از دست ندهید

marketing-online-12-450x540

۴ نکته‌ کلیدی شروع کسب‌وکار آنلاین

آموزش بازاریابی و موفقیت؛ پیشرفت فناوری و قدرت یافتن فضای اینترنت و سایر محیط‌های آنلاین …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 38 = 39

محصولی اضافه نشده است