آموزش بازاریابی و موفقیت
کارل ایکان (Carl Icahn) سرمایهگذار و نیکوکار آمریکایی، موسس و بزرگترین سهامدار
شرکت ایکان (Icahn Enterprises) است. این شرکت آمریکایی در صنعتهای مختلفی
از جمله قطعات اتومبیل، انرژی، فلزات، بستهبندی غذا و… فعالیت دارد و توسط خود
ایکان اداره میشود. او همچنین رئیس شرکت فدرال مغول، شرکت آمریکایی سازنده،
گسترشدهنده و تامینکننده قطعات و محصولات مربوط به ایمنی وسایلنقلیه است.
کارل ایکان در سال ۱۹۵۷ از دانشگاه پرینستون (Princeton ) و در رشته فلسفه
فارغالتحصیل شد. ایکان کارش را در والاستریت به عنوان کارگزار سهام در سال
۱۹۶۱ آغاز کرد.
در سال ۱۹۷۸ او شروع به خرید سهامهای بزرگ شرکتها کرد که میتوان از آن جمله
فدرال مغول را نیز نام برد. در سال ۲۰۰۷، ایکان و شرکتهای وابستهاش شرکتهای
ایکان را تشکیل دادند. در فوریه ۲۰۱۳، مجله فوربس او را به عنوان یکی از ۴۰ مدیر
پردرآمد صندوقهای تامینی انتخاب کرد. در مرکز علمی ایکان و با برنامهای که برای
دانشجویان دارد، این سازمان شهریه، هزینه خوابگاه و کتابهای ۱۰ دانشآموز را به
مدت چهار سال برعهده میگیرد که برای هر دانشآموز حدود ۱۶۰ هزار دلار هزینه
دارد.
دنبالکننده نباشید
«در مجموع فلسفه سرمایهگذاری من این است که چیزی را بخرید، زمانی که هیچکس
آن را نمیخواهد.» ایکان علاقه دارد در کمپانیهایی سرمایهگذاری کند که از ارزش
کمتری برخوردار هستند. درواقع زمانی که بحث به ارزش کمپانیها میرسد کارل
ایکان یک دانشمند محسوب میشود، اما در نهایت روش او بسیار ساده است؛ تمرکز
روی الگوی تجارت، درک ترازنامه و تشخیص چشماندازها، روشهای او در مسیر
کسبوکارش هستند. به عبارت دیگر، او به جای اینکه از روشهای مرسوم و معمول
استفاده کند، کار خودش را انجام میدهد و راه خودش را میرود.
این درس میتواند نهتنها در سرمایهگذاری، بلکه در جاهای بیشتری از دنیای
کسبوکار به کار گرفته شود.مانند ایکان باشید، درباره موضوعاتی که در دست دارید،
تا جایی که میتوانید یاد بگیرید، کار خودتان را انجام دهید و برای خودتان فکر کنید. با
رفتن در مسیر خودتان و تحقیق کردن به روش خودتان، فضایی برای به دست آوردن
فرصتهای بهتر و تحلیل مناسبتر به دست خواهید آورد. درست است که انجام چنین
کاری مسئولیت زیادی را بر دوشتان قرار میدهد، اما آیا ترجیح نمیدهید کنترل
موفقیتهایتان را دست بگیرید، تا اینکه کورکورانه دنبال روشهای از پیش تعیینشده
بروید؟
به سایرین نگاه کنید و یاد بگیرید یک مدیر خوب باشید
در حالی که بسیاری از مدیران و سرمایهگذاران قصد ندارند سرمایهگذاری فعال
باشند، باید زمان بگذارید تا درباره واژه هدایت کردن چه در کمپانی که کار میکنید یا
سرمایهگذاری میکنید و چه در مورد خودتان بیندیشید. مشکل اصلی
هدایتکنندههای کمپانی این است که انگیزههایشان همیشه با دیگران تراز نیست.
بیشتر کارمندان و سهامداران وضعیت مناسب در طولانیمدت و رشد پایدار
میخواهند، اما مدیران اغلب برای اهداف و دستاوردهای کوتاهمدت پاداش میدهند.
نتیجه آن هم تفکر کوتاهمدت و تصمیمهای بد است. با دقت به فعالیت سایر مدیران
نگاه کنید، چه کمپانی خودتان باشد یا کمپانی که قرار است سهامش را بخرید. زمان
بگذارید تا متوجه شوید که آنها چه کسانی هستند و برای چه به آنها پول پرداخت
میشود. آیا مدیرعامل جایی که قرار است سهامش را بخرید، موسس نیز است؟ آیا
پولی که پرداخت میکند برای اهداف کوتاهمدت است یا برای داشتن وضعیتی مناسب
و پایدار در بلندمدت؟ کار برای آنها چه مفهومی دارد؟
تفکر درباره این پرسشها نهتنها به شما بینش و بصیرت لازم برای کمپانی را که
برایش کار میکنید یا در آن قصد سرمایهگذاری دارید، میدهد، بلکه این درس بسیار
مهمی برای دستیابی به رابطه کاری است. درباره آنچه که افراد باانگیزه با آن مواجه
هستند، بیندیشید تا بتوانید سرنخهای مهمی درباره اینکه واقعا چگونه عمل میکنند،
به دست آورید
مونا اشرف زاده فرصت امروز