آموزش بازاریابی و موفقیتY
برنارد آرنولت (Bernard Arnault) سرمایهگذار، بازرگان و نیکوکار فرانسوی است که از
سال ۱۹۸۹ به عنوان رئیس و مدیرعامل LVMH فعالیت دارد. LVMH یک شرکت
فرانسوی و چندملیتی لوازم لوکس است که دفتر مرکزی آن در پاریس قرار دارد. این
شرکت در سال ۱۹۸۷ و از ادغام خانه مد لوییویتون (Louis Vuitton) با موئت هنسی
(Moët Hennessy) به وجود آمد. در سال ۲۰۱۵، مجله فوربس ثروت برنارد آرنولت را
۳۷میلیارد دلار تخمین زد که با این ثروت او به عنوان سیزدهمین فرد ثروتمند جهان و
ثروتمندترین مرد فرانسه شناخته شد. آرنولت در سال ۱۹۷۱ در رشته مهندسی از
موسسه ایکوله پلیتکنیک (École Polytechnique) فارغالتحصیل شد.
او پس از فارغالتحصیلی در این سال، به شرکت پدرش ملحق شد. در سال ۱۹۸۹،
برنارد آرنولت توانست ۴۳/۵درصد از سهام LVMH را در مجموعه به دست آورد و
۳۵درصد حق رای را از آن خود کند. در ۱۳ ژوئن ۱۹۸۹، او به عنوان رئیس هیات مدیره
این شرکت انتخاب شد. از آن زمان او در جهت گسترش یک خواسته این شرکت را
هدایت کرد. او قصد داشت LVMH را به یکی از بزرگترین گروههای لوکس در جهان
تبدیل کند تا در کنار سایر غولهای این صنعت قرار بگیرد. آرنولت تمام تلاشش را کرد
تا امروز این برند به عنوان یک شرکت مستقل با داستان خودش دیده شود.
در گسترش کسبوکارتان عجله نکنید
برنارد آرنولت، مدیرعامل موفق شرکت LVMH معتقد است نباید برای گسترش
کسبوکار عجله کرد، بلکه باید آن را براساس بازار و ظرفیت آن گستردهتر کرد. او در
این باره میگوید: «گسترش کسبوکار زمان میبرد. در صنعت کالای لوکس باید
کسبوکارتان را براساس برند، تاریخ و میراث ساخت که این مسئله نیز زمانبر است.
برای گسترش برندتان نباید خیلی عجله کنید، بلکه باید براساس بازار و گنجایش آن
برای ارائه محصولات قابلقبول کسبوکارتان را رشد دهید. به عنوان مثال در لویی
ویتون، به طور مداوم محصولات جدید تولید میشود و مشکلاتی دائما سر راه قرار
میگیرند اما نباید عجله کرد و برای ارائه محصولات باید کیفیت نیز مورد توجه قرار
بگیرد.»
از رقابت استقبال کنید
برای کار کردن در دنیای رقابتی امروز، حفظ کردن شأن کسبوکارتان و در عین حال
گسترش دادن آن باید از رقابت استقبال کنید. برنارد آرنولت معتقد است: «رقابت وجود
دارد اما ما از آن استقبال میکنیم. فکر میکنم آنچه در دنیای کسبوکار خوب است
این است که همیشه طراحان و کارآفرینان جدیدی وارد آن میشوند که برخی از آنها
قصد رقابت دارند و برخی سراغمان میآیند تا کمکمان کنند و ما از این قضیه استقبال
میکنیم. بخشی از گروه به عنوان گروه سرمایهگذاری فعالیت دارند، ما به طراحان و
شرکتهای نوپا کمک میکنیم و بعد از چند سال میبینیم که به موفقیت اثباتشدهای
دست پیدا کردهاند. انجام این کار بسیار جذابیت دارد.»
در خلاقیتها مشارکت کنید
به اعتقاد برنارد آرنولت یک مدیر یا رئیس باید در فعالیتهای خلاقانه کارکنانش
مشارکت داشته باشد. او در این باره میگوید: «من کاملا در این فعالیتها شرکت
میکنم. اغلب طراحان را ملاقات میکنم، راجع به طرحها به بحث و گفتوگو
مینشینیم، آنها ایدههایشان را به من نشان میدهند و ما راجع به هر کمپین تبلیغاتی
و هر محصول جدیدی که در آینده میتوانیم ارائه دهیم، صحبت میکنیم. من همیشه
ترکیب خلاقیت و محصولات را دوست داشتم.
یک شرکت لازم است که کسبوکاری اینچنینی در عرصه جهان ایجاد کند. زمانی که
من در اولین شغلم یعنی مهندسی فعالیت میکردم، چیزی که بیشتر از همه دوست
داشتم کار کردن با معمارها و ساختن ساختمانهایی بود که این بُعد خلاقانه را
داشتند. بخشی که از آنها نشأت میگرفت، باعث یک موفقیت بزرگ میشد. این همان
کاری است که من در کسبوکار امروزم انجام دادم و خلاقیت را با کسبوکارم
درآمیختم.»