آخرین خبرها
خانه / مقالات بازاریابی و موفقیت (رایگان) / گفت‌وگو با زهرا خسروزاده، کارآفرین موفق در صنایع غذایی؛ هر روز یک ایده تازه دارم

گفت‌وگو با زهرا خسروزاده، کارآفرین موفق در صنایع غذایی؛ هر روز یک ایده تازه دارم

آموزش بازاریابی و موفقیت؛

همه ما آرزو داریم تا برای خانواده و کشورمان مفید باشیم. از این رو فکرهایی را در

ذهن می‌پرورانیم و تنها به بخش کوچکی از آنها اهمیت می‌دهیم. یکی از همان آرزوها

کارآفرینی و ایجاد شغل اول برای خود و بعد برای افراد دیگر است. اما شواهد نشان

می‌دهد افرادی به‌عنوان کارآفرین فعالیت می‌کنند که سختی‌های بزرگ را تحمل کنند

و افرادی که در مدت کوتاه قصد داشته باشند به سود برسند و زندگی خود را وارد

مرحله آرامش کنند هیچ‌گاه موفق نخواهند شد و همه اهدافشان در حد همان آرزو

باقی می‌ماند.زهرا خسرو‌زاده یکی از کارآفرینان موفقی است که توانسته شغل

خوبی را برای خود به راه بیندازد و از همین طریق برای چند نفر دیگر نیز شغل ایجاد

کند. وی در بخش ارزش افزوده مواد‌غذایی فعالیت دارد و توانسته خرما را به اشکال

مختلف در بیاورد و محصول خود را به‌عنوان سوغات بوشهر معرفی کند. گفت‌وگوی ما

را این کارآفرین نمونه کشوری در ادامه می‌خوانید.

از چه سالی فعالیت خود را شروع کردید و در چه زمینه‌ای مشغول هستید؟

از سال ۹۰ فعالیت خودم را در شغلی که به آن علاقه داشتم کلید زدم و محصولات

تولید شده شرکت را از سال ۹۱ وارد بازار کردم در این یک سال دنبال ثبت برند تجاری

بودم. من در زمینه مواد‌غذایی فعالیت دارم که علاقه زیاد من باعث شد تا سختی‌های

این راه را کمتر متوجه شوم. بنده کارشناس صنایع غذایی هستم و ۱۲ سال در

آموزشگاه فنی و حرفه‌ای فعالیت داشتم اما از همان ابتدای کار دوست داشتم یک

کسب‌و‌کار برای خودم راه بیندازم.

در طول این سال‌ها موقعیت پیش نمی‌آمد اما یکباره تصمیم گرفتم که این کار را کلید

بزنم و وارد صنعت غذایی برای تولید محصولی بشوم. از آنجایی که علاقه زیادی به

تولید داشتم و البته سرمایه زیادی هم در اختیارم نبود تصمیم گرفتم کارم را در یک

فضای کوچک راه‌اندازی کنم که در همان ابتدا سه نفر در آن کارگاه کوچک مشغول به

کار شدند.

به‌طور جزئی‌تر بگویید در کدام بخش مواد‌غذایی فعالیت دارید و چه محصولی تولید

می‌کنید؟

محصول ما یک محصول ارزش افزوده‌ای است. خرما ماده اولیه کار ما است و برای

اینکه این محصول خوشمزه بیشتر در سفره‌های ایرانی و سبد خرید جایی باز کند آن

را به اشکال مختلف در می‌آوریم و حتی در قالب‌های شکلات و فرآورده‌هایی از این

قبیل قرار می‌دهیم تا همه ذائقه‌ها را پاسخگو باشیم. خرما مهم‌ترین محصول استان

بوشهر بود و من هم قصد داشتم پای خرما را به سفره‌های ایرانی باز کنم به همین

خاطر به این فکر افتادم که در زمینه محصولات خرمایی فعالیت داشته باشم .

با چه میزان سرمایه کار خود را آغاز کردید؟

حدود ۱۰۰ میلیون تومان. بخشی از این مبلغ صرف خرید تجهیزات شد و بخشی دیگر

نیز برای مواد اولیه که همان خرما بود هزینه شد. البته مقداری از سرمایه اولیه را نیز

برای اجاره کارگاه پرداخت کردم.

اکنون چند نفر در کارگاه تولیدی شما مشغول به کار هستند؟

اکنون حدود ۱۰نفر در کارگاه مواد‌غذایی مشغول به کار هستند.

وضعیت تولیدتان چگونه است؟

اگر بگویم خوب نیست و فروش خوبی نداریم بی‌انصافی به خودم و همکارانم کرده‌ام

اما سیاست شرکت ما برای فروش بیشتر محصولات است.

پوشش محصولات‌تان در کدام استان‌هاست؟

ما اکنون مشغول دریافت نمایندگی در همه استان‌ها هستیم و در سه استان نیز

اکنون به صورت نماینده فعالیت داریم اما برای بخش فروش محصول خود کارهای

خاصی انجام دادیم. در فرودگاه بوشهر یک نمایندگی تأسیس کردیم و مسافرانی که

به این شهر سفر دارند می‌توانند محصول را خریداری کنند.

همین موضوع باعث شده فروش شرکت در مدت کوتاه افزایش زیادی داشته باشد. من

معتقدم محصولات خوراکی که به تازگی وارد بازار می‌شود بهترین مکان برای معرفی

آن فرودگاه است که محل تردد افراد غیر‌بومی بوده و می‌توان از این طریق مشتریان

را افزایش داد.

از مشکلات کار که در حین فعالیت با آن برخورد داشتید برای‌مان بگویید.

من مشکلات زیادی را پشت سر گذاشتم. حتی چند بار قصد داشتم از این کار خارج

شوم اما انرژی زیادی که خانواده و همسرم برای تشویق من برای ادامه کار می‌دادند

باعث شد به بهره‌وری برسم و کسب‌و‌کار خود را گسترش دهم. اما در این میان باید به

موضوعاتی توجه داشت. هیچ شغلی برای فعالیت راحت نیست و برای موفق شدن در

آن باید تحقیقات لازم را انجام داد در غیر‌این صورت موفقیتی در کار نخواهد بود.

همچنین باید توجه داشت که وارد شغلی شد که تازه و نو باشد نه اینکه بازار از بودن

آن اشباع شده باشد.روشی که می‌توانست به موفقیت من کمک کند خلاقیت و

نوآوری‌ای بود که به نوعی رمز موفقیت من محسوب می‌شد. من نخستین نفر در

استان بوشهر بودم که در زمینه فرآوری خرما فعالیتم را شروع کردم و یکی دیگر از

دلایل موفقیت من همین موضوع بود.هنوز هم سعی می‌کنم در کارم ایده‌های تازه

داشته باشم، چون ممکن است شرکت‌هایی موازی فعالیت ما تأسیس شود و ما برای

ماندگار بودن در بازار نیاز داریم تا همیشه به روز باشیم. از آنجایی که محصولی که

تولید می‌شد نخستین در استان بود سعی کردم آن را به‌عنوان سوغات استان معرفی

کنم که تا بخش زیادی در این بخش موفق بودم.

اکنون هم به ثبات رسیده‌ام و درآمد خوبی از این راه کسب می‌کنم و سختی‌ها بیشتر

از اینکه برایم سختی باشد تجربه است. من تولید را دوست داشتم و اکنون به آرزوی

خود رسیدم اما مهم‌تر از آن زنده نگه داشتن چرخه تولید است که برنامه‌های ویژه‌ای

که برای فروش محصولات برای‌تان گفتم می‌تواند تضمین ادامه حیات این صنعت باشد.

چه شد که خرما را برای فرآوری انتخاب کردید؟ در بخش فرآوری، محصولات زیادی

وجود دارد که می‌توانست در حیطه کار شما جایی داشته باشد.

قیمت تمام شده مواد اولیه مهم‌ترین بخش تولید یک کارگاه یا کارخانه محسوب

می‌شود. من به این دلیل خرما را برگزیدم که در استان بوشهر تولید زیادی دارد و

قیمت تمام شده آن بسیار ارزان است. همین یک مورد تا حد زیادی توانست تصمیم

من را روی تولید و فرآوری محصول محکم کند.

البته نخستین بودن محصول فرآوری در استان نیز دلیل دیگری بود. اگر فردی زودتر از

من وارد این صنعت می‌شد قطعاً ورود به آن سخت‌تر بود، البته نخستین بودن هم

سختی‌های خود را برای بازاریابی محصولات دارد که ما خوشبختانه آن را با موفقیت

گذراندیم.

تصور کنید برخی افراد قصد دارند وارد شغل فرآوری محصولات شوند و از شما

مشاوره بخواهند. چه پیشنهادی برای موفقیت در فعالیت‌شان می‌دهید؟

قطعاً ورود به هر شغلی نیازمند تحقیقات تخصصی است. برای ورود به این شغل باید

ابتدا سود و زیان خود را در نظر بگیرید. بعد از آن قیمتی که قرار است در بازار عرضه

شود و همچنین کشش‌پذیری آن بسیار اهمیت دارد. از نظر من بهترین تبلیغ می‌تواند

کیفیت کار باشد اما برای ارائه کیفیت نیز تبلیغات لازم است. قیمت محصول باید به

صرفه و متناسب با درآمد سرپرست خانوار باشد و همه اقشار جامعه را پوشش

دهد.تولید برای یک قشر خاص نمی‌تواند برای شروع موفقیت را به دنبال داشته باشد.

غزال بابایی    فرصت امروز

درباه ما مدیر سایت

از دست ندهید

IMG_۲۰۱۹۱۲۱۳_۱۶۰۹۵۹_۶۹۰

محصول؛تجسم خلاق در افزایش فروش

دوستان عزیزم سلام کنترل افکار و شرطی سازی موفقیت امری اجتناب ناپذیر برای رسیدن به …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 88 = 97

محصولی اضافه نشده است