آخرین خبرها

راز بزرگ آقای لی

آموزش بازاریابی و موفقیت؛

۱- اول کار بگویم آقای لی مدیر شرکت ولووی سوئد و زاده چین است.

۲- مد شده که بیشتر مردم دنبال یک نسخه می گردند.

(ایرونی و غیر ایرونی هم نداره)

به تیتر کتاب های پرفروش یا ستون های پرخواننده یا مشاوره های پربیننده تلویزیون و… نگاه کنید تا با هم، هم عقیده شویم.
۳- اما آیا در مدیریت بازاردانی (بابک بهی – ۱۳۷۸) یا آنچه فرهنگی ها به آن marketing management می گویند هم رازی وجود دارد؟ و اگر رازی وجود دارد آن راز چیست؟

هرچند نویسنده به گفتارهای اینچنینی چندان اعتقاد راسخ ندارد اما به هر حال گروه بزرگی از مدیران و بازاردانان این دیار پر هنر خواهان و خواننده این گونه نسخه ها هستند و به قولی جزو ترانه های درخواستی شمار فراوانی از مدیران است.

هر چند نویسنده در گفتارها و نوشتارهای گوناگون تاکید کرده که اگر چند هزار تومان ناقابل را صرف خرید یک کتاب خوب بازاردانی کنید و آن را هم خوب و چند باره بخوانید به نصیحت ها و اندرزهای چون منی نیازی نیست اما از آنجا که ظاهرا این درخواست خواسته ای است که در میان مدیران ایرانی به آن کمتر اجابت می شود ناچاریم که اسرار! مدیران و بازاردانان برتر را در چارچوب یک نوشته و یا به قولی یک رسیتال پیانو با شیرین نوازی هرچه بیشتر در رسانه ها بنویسیم و بگوییم.

۴- اما راز آقای لی (لی شو فو) چیست؟

آقای لی در گفت وگویی با مجله ماشین اروپا که ترجمه آن در شماره ۶۵۸ روزنامه «فرصت امروز» به چاپ رسیده با شگفتی تاکید می کند که هیچ جادویی در صنعت وجود ندارد!

او در حالی که سعی می کند چشمان بادامی خود را هر چه بیشتر از هم باز کند به دوربین خیره می شود و دوباره می گوید واقعا هیچ رازی.

وقتی خبرنگار از او می خواهد در این باره بیشتر بگوید دوباره دیافراگم چشمش را بازتر می کند و به خبرنگار می گوید به نظر من رقابت خیلی موضوع پیچیده ای نیست، در واقع بسیار هم ساده است. ما محصولاتی با کیفیت تولید کرده و در اختیار مشتریان قرار می دهیم. در مرحله بعد این مشتریان هستند که باید درباره کیفیت و ارزش محصول تولیدی ما قضاوت کنند.

به عقیده من هیچ نکته جادویی در صنعت وجود ندارد بلکه همه چیز به مباحث اساسی و اولیه باز می گردد که کاملا عقلانی است.

وقتی خبرنگار با تجربه از آقای لی می پرسد این مباحث اولیه و اساسی چه چیزهایی هستند؟ لی در پاسخ می گوید: کیفیت، عملکرد، طراحی، امنیت خودرو و اینکه در نهایت آیا ما محصولی ارزشمند در اختیار مشتریان خود قرار می دهیم یا خیر.

و اینکه آیا مشتریان از خدمات ما در طول فرآیند خرید و استفاده از محصول راضی خواهند بود یا نه؟ دقیقا به همین سادگی است.

چنانچه ما بتوانیم با تولید محصولات ممتاز و باکیفیت انتظارات مشتریان مان را برآورده سازیم در آن صورت می توانیم موفق شویم.

او تاکید می کند که محصول نهایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و رمز موفقیت ما به شمار می رود و…

۵- سخنان و راز آقای لی همان گفتار معروف مدل قدیمی مک کارتی را به شکل ناقصی بیان می کند. در این مدل کهنسال که نزدیک به ۶۰ سال از عمرش می گذرد عوامل قابل کنترل توسط شرکت ها به چهار بخش اساسی، محصول، قیمت محصول، شبکه پخش و بازار رسانی محصول و تبلیغات محصول تقسیم می شود و در آن این نیک مرد زنده نام می گوید که سرحال نگه داشتن این چهار بخش قابل کنترل توسط بازاردانان و مدیران این قابلیت را به آنها می دهد که ارزش مناسب را از دید مشتری در اختیارش قرار دهند و این ارائه ارزش توسط تولیدکننده، مدیر، بازاردان و یا هر شخص دیگر به مشتری است که باعث خلق مشتری خشنود و در نتیجه کسب سود می شود.

۶- فهم آن برای من و شمای خواننده دشوار نیست اما تصورش حتما دشوار است که چرا بسیاری از کسب ها و کارها در ایران از درک این رابطه ساده و به اصطلاح ۲+۲ عاجزند و آن می شود که می بینیم.

اندیشمندانه بیندیشیم.

یک یادآوری:

پس از سال ها اکنون بسیاری بر این باورند که بازاریابی اصطلاحی نارسا و مناسب برای واژه marketing نیست. برخی استفاده از خود کلمه مارکتینگ را تجویز می کنند اما نویسنده واژه بازاردانی را شایسته می شناسد. بازاردانی از ترکیب دو واژه بازار که ریشه ای پهلوی دارد و طبیعتا ایرانی است به همراه دانش ساخته و بنیان نهاده شده که امیدوارم ترکیبات این اصطلاح (بازاردان، بازاردانان و…) به تدریج جانشین اصطلاحات نارسای بازاریاب و بازاریابی شود.

منبع فرصت امروز

درباه ما مدیر سایت

از دست ندهید

IMG_۲۰۱۹۱۲۱۳_۱۶۰۹۵۹_۶۹۰

محصول؛تجسم خلاق در افزایش فروش

دوستان عزیزم سلام کنترل افکار و شرطی سازی موفقیت امری اجتناب ناپذیر برای رسیدن به …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 1 =

محصولی اضافه نشده است